Thursday, November 11, 2010

Ko Boleh Masuk Fear Factor lah dik!







PASIR MAS: Seorang budak berusia lima tahun tanpa menghiraukan perasaan geli atau takut, membela seekor katak gergasi seberat kira-kira 1.3 kilogram yang ditemui ayahnya ketika membersihkan gerai keluarga dekat Chicha Tinggi, di sini. 

Mohd Muqri Ramli, 5, berkata dia sangat menyayangi katak bersaiz badan 0.3 meter yang jarang ditemui dan kini diberi nama timangan `chica'.


"Saya sayang dan tidak takut digigit walaupun ia besar dan pelik. Katak ini juga tidak melompat seperti katak lain, walaupun saya bermain dengannya setiap hari," katanya ketika ditemui di rumahnya di kampung itu, semalam.
Mohd Muqri berkata, dia cuba memberi katak terbabit nasi dan roti tetapi katak berkenaan tidak menyentuh makanan berkenaan. 

Bapanya, Ramli Jaafar, 53, berkata katak gergasi itu ditemui dalam keadaan tidak bergerak kira-kira jam 3 pagi berhampiran gerainya sebelum diambilnya untuk dibela kerana kelihatan pelik. 

"Pada hari pertama ditemui, katak itu memiliki berat 1.3 kilogram dan ia adalah katak terbesar pernah ditemuinya walaupun kulitnya menyerupai katak biasa seperti yang selalu kita jumpa di tepi longkang, sungai atau paya," katanya. 

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kelantan, Pazil Abdul Patah, berkata katak gergasi itu termasuk dalam spesies Limnonectus sp, yang boleh membesar sehingga 15 sentimeter.









p/s: patut ke aku bela katak cam ni gak sebagai pengganti BEEBOP? Oh tidak!!!! aku tengok gambar tu je aku dah geli geleman!!! ni ko rilek je ek!! haissshhh..... geliiiiiii.............bagus jugak, ko sayang binatang kan!




sumber: BH

2 comments:

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork