Friday, March 25, 2011

Kalau Nak Bunuh Diri, Biar Sampai Mati. Kalau Tidak.....

Salam semua



Sekarang ni, dekat OH MEDIA NETWORK tengah kecoh tentang video cubaan membunuh diri oleh seorang gadis di KB Mall kan? Sebab dan punca utama cubaan tersebut masih lagi tak diketahui. Haish budak zaman sekarang ni, kalau ye pun frust dengan boipren ke result SPM ke boleh tak fikir panjang dulu? Sikit-sikit kecewa, bunuh diri lah, gantung diri lah, telan pil tidur berbotol-botol lah. Macam takde agama pulak korang ni. Korang nak aku SEKOLAHKAN ke? Boleh, apa salahnya!

Korang tau tak bahawa MEMBUNUH DIRI tu satu kesalahan jenayah? Kalau korang bunuh diri dan mati, memang lah korang terlepas daripada hukuman, tapi kalau korang tak mati.... buruk padahnya. Korang akan dikenakan tindakan tau tak? Bukankah agama sendiri melarang kita melakukan perkara yang memudaratkan keselamatan diri. Tak boleh ke gunakan akal yang waras? Kalau korang tak jelas dengan Kanun Keseksaan yang digubal, mari baca artikel yang aku copy daripada The Malaysian Bar ni....


Kanun Keseksaan tidak memperuntukkan sebarang kesalahan bagi perbuatan membunuh diri tetapi hanya wujud kesalahan bagi perbuatan cubaan membunuh diri dan kesalahan membantu orang membunuh diri.


Seksyen 309 Kanun Keseksaan menyebut; barang siapa cuba membunuh diri, dan melakukan sebarang perbuatan ke arah melaksanakan kesalahan itu, hendaklah dihukum penjara sehingga kepada tempoh satu tahun atau didenda atau kedua-duanya sekali.




Lazimnya undang-undang hanya akan menghukum bagi kesalahan melakukan jenayah sepenuhnya. Lain pula dalam perkara membunuh diri ini. Jika seseorang yang melakukan perbuatan membunuh diri itu berjaya melaksanakan pembunuhan diri itu dan dia akhirnya mati, maka undang-undang tidak menjadikan itu suatu kesalahan. Lantaran itulah tiada terdapat sebarang peruntukan bagi menjadikan perbuatan membunuh diri sebagai suatu jenayah yang boleh didakwa di mahkamah keadilan di Malaysia.




Dalam setiap jenayah ada peringkat perlakuan yang mana undang-undang boleh dibuat bagi mengenakan tanggungan jenayah. Dalam konteks membunuh diri jika telah sampai ke peringkat pelaksanaan dan orang itu berjaya, maka undang-undang masih tidak mewujudkan kesalahan bagi perbuatan itu. Ini memandangkan si pembuat itu telah pun menamatkan nyawanya sendiri.




Akan tetapi, jika orang yang sama itu gagal melaksanakan apa yang telah dimulakan dan tidak mati maka dia boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 309 Kanun Keseksaan bagi cubaan membunuh diri.




Hal ini adalah kerana pihak yang mendraf undang-undang tidak mahu menggalakkan orang ramai mencabut nyawa mereka sendiri sewenang-wenangnya. Kebuntuan dan kepayahan dalam mengharungi kehidupan sebagaimana hebat sekalipun tidak patut diakhiri dengan keputusan untuk menamatkan hayat mereka.




Kesimpulannya, KALAU NAK BUNUH DIRI SANGAT, CARI TEMPAT TINGGI SIKIT & TOLONG JADI YANG BERJAYA! JANGAN JADI LOOSER!!!



10 comments:

  1. yg nk bunuh diri nie mmg xpk mak bapak dn tuhan agk nye... jauhkan la kan drp kite sume..

    ReplyDelete
  2. dia tak pk pnjg sblm buat benda bodoh tu. takkan la tak engat keluarga alahai muda2 da pk negatif camtu apa nak jadi ngan belia skang kan aih.. sedih.

    ReplyDelete
  3. feyqa: moga kita semua tak de akal sampai cam tu skali!

    ReplyDelete
  4. cahaya: kalau ye pun ada masalah, setelkan laa cara baik. bukan buat benda bodoh cam ni kan?

    ReplyDelete
  5. yg nak bunuh diri tu jenis yg tak pk pjg. bodoh + bongok. tu je nak cakap. hihihi ..

    ReplyDelete
  6. hehe..tp ade sesetengah tu bukan nk bunuh diri sangat..saje je nak attention..kalo nk sebelum orang perasan dia dah terjun..hehehe

    p/s : pastikan nekad sebelum buat..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Ckp senang la x pk mk bpak n tuhan mse nk bnuh dri. Lau dia hdup sorg2 kt dunia ni tertekan dengan hidup masyarakt sekeliling yg mmbuang dia ko nk ckp ap pulak. Ptotnye give a advision ckit kt dyeowg tu. Bkn nye makin memaki hamun. Kena kt dri sndri bwu twu. Lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup tertekan dengan masyarakat dan nak bunuh diri. Adakah awak fikir dgn bunuh diri segalanya selesai, Yes maybe my bad ayat sedikit kasar di akhirnya. Cuma apa yang sy nak sampaikan is, bunuh diri bukan mudah. dan lebih teruk jika tidak mati. tak pasal2 buat jenayah! segala masalah ada jalan penyelesaian. kembali pada Allah bukan buat benda yang ditegah!

      Delete
    2. Orang cakap mmg senang. Sbb dia tak berada kat tempat tu. Bila org terapat dan keluarga pun tak bantu tak support, asyik kena maki hari hari kena hina dimalukan dibuat mcm org yg takde maruah takde nilai dan banyak kali orang tu cederakan kau dan cuba untuk bunuh kau, kau takde sesiapa yg boleh tolong. Baru kau tau mati tu lebih aman.

      Delete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork