Saturday, April 2, 2011

Tips Menghadapi Musim Panas Terik! [MESTI BACA]

Salam semua

Sekarang ni, kalau di KL musim panas sedang melanda. Bukan main terik lagi panasnya. Kadang-kadang tu aku sendiri rasa malas nak keluar daripada bilik. Sebab bila kena terik matahari lagi-lagi kalau dalam pukul 2- 4 petang tu, mak oi seperti terbakar kulit ni. Menggigit-gigit kulit aku! Kat sini, aku nak share beberapa tips menghadapi musim panas terik dengan semua readers yang baca blog ni ok!

1. BANYAKKAN MINUM AIR  

Ni memang nombor satu bila tiba musim panas. Akibat panas terik, air dalam badan kita akan cepat terhidrasi melalui perpeluhan. Jadi, cara paling mudah untuk gantikan air dalam badan adalah dengan minum lebih banyak air. Lebih baik kalau minum air masak sebab air masak memang diyakini boleh menghilangkan kering tekak. Selain tu jugak, air masak jugak dapat membantu mengurangkan risiko sakit tekak. 


2. ELAKKAN PENDEDAHAN TERUS & BERPANJANGAN


Seperti yang kita semua tau kan, sinaran matahari sekarang ni kata para saintis dah tak berapa elok kepada kulit kita sebab boleh mendatangkan kanser kulit dan beberapa lagi risiko masalah kulit. Oleh tu, aku nasihatkan kita semua kalau boleh kurangkan aktiviti outdoor waktu panas terik. Kalau nak jogging ke, riadah ke, mulakan bila hari sudah redup sedikit. Perkara ni jugak boleh elakkan kita daripada gelap mata dan pitam akibat panas terik. Sangat penting kepada penunggan motosikal. Sebab, ada kemalangan yang berlaku akibat penunggang motor tersebut gelap mata.


3. BAWA PAYUNG & PAKAI SUNGLASS ATAU TOPI


Haaa korang ingat, bila time hujan je baru boleh guna payung? Salah tu!!! Penggunaan payung atau topi juga sangat penting di musim panas terik ni. Payung dan topi boleh melindungi tubuh korang daripada panas terik dan boleh jugak mengurangkan risiko "kulit terbakar". Sunglass juga memainkan peranan. Macam yang aku pernah cakap kat atas tadi, cahaya matahari sekarang khabarnya dah tak berapa sesuai dengan kulit manusia, jadi kalau korang pakai sunglass, korang boleh kurangkan  risiko penyakit mata seperti katarak akibat sinar UV daripada matahari.



4. JANGAN TAMBAH PANAS LAGI!


Korang, ni sangat penting. Musim panas terik macam ni, tolonglah jangan tambah lagi kepanasannya dengan melakukan pembakaran terbuka. Aku paling pantang sangat bila dah musim panas pegi bakar-bakar lagi. Time tu lah nak bakar sampah lah, nak bakar rumput lah. Tau tak korang, dengan melakukan pembakaran terbuka, perbuatan korang tu boleh meningkatkan lagi suhu yang dah sedia tinggi tu. Dan lagi satu, risiko yang lebih besar ialah, kesukaran mengawal api lebih-lebih lagi jika ada angin yang kuat. Nanti tak pasal-pasal pulak kang, ada ladang yang terbakar pulak!! Jadi, tolong jangan lakukan pembakaran terbuka. Kalau korang nampak ada pakcik atau makcik yang buat pembakaran terbuka, apa lagi tegurlah secara berhemah!



5. GUNAKAN KRIM PELINDUNG SINARAN UV
 

Sekarang ni, di pasaran, aku rasa dah banyak sangat krim atau losyen pelindung sinaran UV dengan kandungan SPF yang tersendiri. SPF stands for SUN PROTECTION FACTOR. Semakin tinggi kandungan SPF yang korang gunakan, bermakna semakin kurang risiko korang terkena sunburn. Tapi, hati-hati dengan penggunaan SPF. Sebab ada sesetengah SPF yang didapati mampu menyebabkan kulit semakin menipis.



6. SUNBLOCK vs SUNSCREEN


Daripada search yang aku buat kan, ada beza rupanya sunblock dan sunscreen. Korang tau tak??? Kalau nak memilih losyen tu, korang disarankan untuk memilih losyen yang berperanan sebagai Sunblock bukan sunscreen. Sebab sunblock akan melindungi kulit korang secara menyeluruh dan lebih tahan lama berbanding sunscreen. Sunblock juga akan melindungi kulit korang daripada sinaran UVA dan UVB sedangkan sunscreen hanya melindungi kulit daripada UVB. Jadi untuk mengelakkan kekeliruan macam mana nak bezakan sunblock atau sunscreen, tanya ahli farmasi atau Google saje!!!

Aku saja share fakta ni sebab aku sayang kat korang. Nak korang sentiasa cantik, sihat dan cergas walaupun musim panas! Barulah hidup rasa enjoy!

2 comments:

  1. ada dapat fakta barulah, thanks :)

    tapi kalau yg lelaki tak kisah sgt kot, bila dah kena baru merasa hehe

    hari tu berjemur kat pd sampai kulit merah dan sakit bila disentuh

    ReplyDelete
  2. TE: haish, lelaki perempuan kena jaga kulit laa... sbb risiko tinggi skrang ni...

    len kli kalau awak nk berjemur, pakai losyen sunblock dlu ok!

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork