Sunday, August 28, 2011

Pemergian Si Comel Pada Jumaat Terakhir Di Bulan Ramadhan

Salam semua

Berita kali ni agak sedih..eh salah. Memang sedih. Sedih sebab berita tentang kehilangan yang tersayang. Pada Jumaat terakhir di bulan Ramadhan, satu keluarga aku bersedih atas kehilangan kucing kesayangan kiteorang yang bernama Comel. Dah lima tahun kiteorang jaga dia. Akhirnya pada Jumaat lepas 26 Ramadhan, dia pergi tinggalkan kiteorang. 

Betul kata orang ek, kucing ni kalau nak mati kalau boleh dia tak nak mati depan tuan dia. Masih aku ingat malam Rabu hari tu, aku nak bagi makan pada Comel dan Kimie, bila aku bukak je pintu sangkar dorang, si Comel cepat-cepat keluar nak lari dalam keadaan terhuyung hayang. Tapi aku tak bagi. Sebab aku dah terdetik dalam hati yang dia bakal mati dalam masa terdekat. Jadi pada aku, kalau betul dia nak mati biarlah dia mati depan mata aku dan aku nak tengok dia buat kali terakhir. Masa aku baringkan dia malam tu atas kain, aku usap bulu dia yang panjang tu... lepas tu aku cakap kat dia pelan-pelan " Kalau Comel nak pergi, pergilah. Aku redha!". Dia pandang je mata aku. Lepas tu dia mengiaw sekali. Oh... sedih sangat-sangat! Sekali lagi sebelum aku masuk tidur tu, aku panggil nama dia. Selalu bila panggil je dia akan toleh atau mengiaw, tapi kali ni dia tak pandang pun. Dia baring menghadap dinding. Ketika tu, aku tengok perlakuan Comel tak tumpah macam manusia yang sedang menanti malaikat maut mencabut nyawa. Akhirnya, pagi Jumaat aku tengok Comel dah kaku. Tak bernafas. Bertemankan Kimie di sebelahnya. Inallillah....

Semoga Comel dapat membantu aku sekeluarga di akhirat sana. Kasih sayang antara manusia dan haiwan memang tak dapat digambarkan. Semoga aku sekeluarga mendapat pahala membela haiwan kesayangan Rasulullah ni. Amin. Kenangan bersama Comel sentiasa mekar dalam ingatan...


Geram dengan ekor dia. dahlah manja!



Tinggal Kimie sekor!




12 comments:

  1. Sedeynya
    Linz pun pernah alami yang sama
    Dua beradik pergi dalam tempoh seminggu
    Mula2 abang pergi sebab jatuh tingkat 10
    Pagi tu siap Linz amik emergency leave sebab sedih
    Pastu adik dia jadi cam murung, xnk makan n minum
    Antar gi vet Doc kata organ dia dah rosak xleh selamat
    Pastu dia nampak ok plak kejap
    Tapi bila bangun pagi, dia dah keras
    Sedey gile!!
    InsyaAllah kasih sayang kita ngan dia berlanjutan di sana kelak

    ReplyDelete
  2. comelnyee kucing tu :) tp fyqa sgt alergic dgn bulu kucing.. btw bersabarlah ye nti beli lah kucing lg :)

    ReplyDelete
  3. huda pun pnah rase yg same..
    siap nagis2 abis lagi..huhuhu~

    tp betol,,kuceng kalu nk mati kalu bole dia xnk tuan dia nampak..huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. huuu, sedih la.. sebab saya pun minat bela kucing.. setiap kali blk kerja mesti dia kejar kita.. setiap mlm mesti nak tidur dekat lengan saya.. x dpt bygkan macam mana kalau saya kehilangan dia..

    ReplyDelete
  5. Salam Innanie..

    Takziah dari akak..

    Akak tengah confuse ni.. macam mana Innanie kenal Rawlins ek.. sebabnya Rawlins ni dulu satu kamsis dengan akak, kami memang akrab sebab bawah satu unit budaya juga..

    Ni dah lama akak terputus hubungan dengan dia.. hehe..

    ReplyDelete
  6. sedih. mge kucing tu akan bela nnt di akhirat kelak. geram tgk ekor dia.

    ReplyDelete
  7. Sabar kak. At least Kimie ade utk menemani akak. Haish terkenang pula Jessie yang dah pergi 4 bulah yg lalu...:')

    ReplyDelete
  8. sayang! sebak tau baca pasal comel u tu..harap u sabar n tabah..wani pun sayangkan si meow..bila meow mati memang sadis gilewwsss..habis gambar si meow duk tatap..btw, comel lah comel ngan kimie tu..geram tgk idung kimie..grrr!

    ReplyDelete
  9. waaa...sedey nye..sy pon bela byk kucing..ade dlm belas2 ekor jugak..
    tp walapon byk.bile sekor mati..sedey sgt..sbb kite tgk dy mmbesar kn..sedey..kalo tgk kucing terbiar pon sy sedey..apatah lagi kalo kucing sndri mati..=(
    sabarlah..mungkin ade hikmah..

    ReplyDelete
  10. kucing tu comel :P
    sukaaa.....
    mesti terasa kehilangan dia.
    arap bersabar :|

    ReplyDelete
  11. experience this moment once. mmg sedih. my kitties died after more than 12 hours seeing him suffering. b4 tuh adik dia hilang. :(

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork