Saturday, August 13, 2011

Selamat Hari Tangan Kiri Sedunia! 10 Fakta Yang Kita Tak Tahu.

Salam semua


Mungkin agak terlewat, dan mungkin juga ramai yang tak tahu bahawa hari ni merupakan HARI TANGAN KIRI SEDUNIA. Sapa-sapa yang menulis guna tangan kiri, today is your day!!! Dalam keluarga aku sendiri, akak aku merupakan seorang yang kidal. Dari pembacaan aku, mereka yang tangan kidal ni bijak mengira orangnya. Tapi wallahualam.... 

Jadi, bersempena dengan HARI TANGAN KIRI SEDUNIA ni, aku nak share beberapa fakta yang menarik untuk mereka yang kidal. *termasuk Man Kidal.
  1. Hari Tangan Kiri Sedunia diraikan bermula 13 Ogos 1976 oleh Persatuan Tangan Kiri Antarabangsa.
  2. 7 % daripada populasi manusia di dunia adalah bertangan kiri. *kira special lah ni. 
  3. Selain digelar "Lefties", si kidal ni jugak digelar "Southpaws"
  4. Seorang daripada 4 orang angkasawan Apollo adalah kidal
  5. 4 daripada 5 orang pencipta asal Macintosh adalah kidal 
  6. George W.Bush, Bill Clinton dan Barack Obama adalah seorang yang kidal
  7. Pablo Picasso, Isaac Newton, Albert Einstein, Leonardo DaVinci, Michelangelo juga kidal
  8. Orang yang bertangan kiri, adalah lebih mudah melihat apabila dalam air berbanding yang tangan kanan
  9. Kebanyakan peralatan dicipta untuk orang yang bertangan kanan contohnya, pemetik api dapur
  10. Ada beberapa syarikat yang mengeluarkan barangan khas untuk mereka yang kidal. 



Tak kisah lah kita tangan kiri atau tangan kanan, yang penting apa kebaikan yang tangan kita dah lakukan. Semuanya bermanfaat kepada manusia. Itulah sebaik-baik ciptaan dan Dia Maha Mengetahui. Kepada semua LEFTIE.... Selamat Hari Tangan Kiri Sedunia! =)

p/s: dalam Islam, tak kira tulis tangan kanan atau kiri asalkan bila depan orang, kita bersopan.




17 comments:

  1. heyy yeke?
    bawu taw. cpt2 update status fb. ahaks.
    sbb sy slh sowg lefthanded :DD

    ReplyDelete
  2. tgn kiri jugak! :)

    http://ruzzezanie.blogspot.com/2011/06/saya-bangga-jadi-si-kidal.html

    ReplyDelete
  3. TAK KISAH LEFTY ATAU RIGHTY. JANJI ISTINJAK & MKAN PKI TGN YANG BETUL KIKIKI

    ReplyDelete
  4. wow ye ke???? baru tau..sy seorg yg kidal juga hehehe selamat hari kidal sume kihkihkih

    ReplyDelete
  5. satu orang lagi cik kidal komen sini..:) sy pun minah kidal jg.. hapy kidal sedunia kwn2..:)

    ReplyDelete
  6. gee right handed..tapi curios ngn left handed person..sometimes tulisan dorg lagi cantik..hehe

    ReplyDelete
  7. ifa kanan je..hihi
    kiri lembab je nie..sbb try2 tulis kan..hihi

    ReplyDelete
  8. fara tgn kann :D
    tp fara suke tgk orng yg tulis tgn kiri
    nmpk comel sgt esp lelaki
    hehe

    tp p/s bwh tu yg pntg =0

    ReplyDelete
  9. Teringin nk jadi kidal... ermm

    ReplyDelete
  10. Eh eh..ade hari tangan kiri ke? Ana ngan kakak ana pun kidal gak. Org kata, tangan kidal ni lau pandai melukis, cantik lukisan dia. Kakak ana pandai melukis. Mmg cantik! Huhu

    ReplyDelete
  11. Kakngah Mrs. A pun kidal. Rasanya dia pun tak tau ada hari ni.

    ReplyDelete
  12. Nak cri bakal istri kidal . baru srasi hehe

    ReplyDelete
  13. nak cri bakal isteri kidal lah . bru srasi stu kpala haha

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork