Saturday, November 5, 2011

Bergedil Johor

As Salam Semua

Hari ni semua orang tengah sibuk buat persiapan untuk menyambut Hari Raya Aidiadha yang bakal disambut esok. Mak aku pun dah mula dah buat persiapan untuk memasak. Tahun ni menu kiteorang macam biasalah juadah Johor. Ketupat, kuah lodeh, sambal kacang, daging masak kurma, ayam masak kari serta juadah wajib ada untuk keluarga aku ialah Bergedil! 

Mungkin ada yang tak tahu Bergedil tu apa kan? Bergedil tu adalah adunan kentang yang dilenyek, bawang goreng, daging yang dikisar serta ketumbar jintan. Orang jawa punya makanan ni sebenarnya. Sedap ooo bila makan lepas disalut telur dan digoreng . Panas-panas gitu. Dah boleh macam jemput-jemput je! Sebab dibuat bulat-bulat, tebal-tebal. 





Don't worry, bergedil ni memang tahan lama ye. Sebab kentang tu sebelum dilenyek dah digoreng. Daging dah direbus dulu. Sapa yang memang pernah rasa Bergedil orang Johor memang akan tahu betapa lazatnya juadah ni. Makan gitu je pun sedap!

Jadi, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam. Semoga pengorbanan kita selama ni mendapat barakah dan diredhai-Nya. Insya-Allah! 





14 comments:

  1. sayang! pelangi tak pernah try kuih nie..sedap eh? hehe

    ReplyDelete
  2. Sedapnya . Nak jugak :) Nanti post eh .

    ReplyDelete
  3. @laskar pelangi: cik pelangi, ni bukan kuih tapi ni macam appetizer utk makan lah. side dishes gitu. wah.. nti kta pos lah kat cik pelangi ye!

    ReplyDelete
  4. kak, suh seha bawak sket balik kuis..dak kelas dia nak merasa gak ni...hahaha

    ReplyDelete
  5. wah,,ketomeynye..hehe..sye pun nnti nk blajar wat la kt korea..hehe!:)

    ReplyDelete
  6. nk sket!!! tlg pos kt umah blh??

    huhu :)

    Salam Aidil Adha Innanie..

    ReplyDelete
  7. sedapnya.. tapi tiap kali buat mesti hancur.. kena lebih kentang ye??

    ReplyDelete
  8. hamba tersangatlah suka makan ni..nak 3 boleh x?? bekal raya..hehe

    ReplyDelete
  9. Macam sedap je.. jujur ckp!! tak penah try la.. :)

    ReplyDelete
  10. sampai sekarang mas masih belum teringin nak makan bergedil.tapi fav adik n mak mas.

    ReplyDelete
  11. bergedil cendawan sisir pun sodap! :)

    ReplyDelete
  12. bergedil johor memang sedap!hehe..

    p/s:selamat hari raya aidil adha..harap tak terlambat >.<

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork