Wednesday, November 23, 2011

Kenapa Indonesia Kalah Menentang Malaysia?

As Salam semua


Rasa belum terlambat untuk aku ucapkan tahniah pada pasukan Harimau Malaysia atas kemenangan menetang Indonesia baru-baru ni seterusnya memberikan Malaysia satu pingat emas. Memang epik!!! Sebab semua orang sakit jantung dan kemenangan tu sangat memuaskan hati. Kekalahan Indonesia bukan sekadar satu kekalahan tapi  ada sesuatu pengajaran yang boleh kita semua ambil dan hayati.

Seorang warga Indonesia, Arif Bawono Suria dalam "Kompasiana" menganalisis kekalahan Indonesia sebagai :

Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK? Jawabannya adalah karena motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat NEGATIF. Maka begitu berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali. Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapah negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan. Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya,sebagai tamu mereka bukannya dihormati tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul!

Kalau kita tengok sendiri pun, orang Indonesia menganggap kita sebagai seteru atau musuh paling ketatnya. Sedangkan hanyalah satu perlawanan bola sepak. Pada hakikatnya, hubungan orang Malaysia dan Indonesia bukanlah macam tu. Kat cafe aku, ramai tukang masak atau pekerja Indonesia, mereka semua baik-baik belaka. Mungkin yang bermulut lancang tu yang terlalu fanatik kan? Jadi sama-samalah kita fikirkan, yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan.

12 comments:

  1. dorang tak profesional! asyik kutuk orang je!

    ReplyDelete
  2. Pengakuan orang indon sndiri!!!! terbaik! nak share

    ReplyDelete
  3. kalah menang adat pertandingan..tapi rakyat indo jenis yang susah nak terima kekalahan..sukan badminton pun macam tu jugak..kalau kalah pasti ade saje tak kene..ape2-pun tahniah harimau malaya sebab dah harumkan nama negara..semoga indo akan lebih bersifat tebuka dan menerima setiap apa yang berlaku..nak gaduh tak gune kot..tak dapat ape..

    ReplyDelete
  4. sokong dengan penuh emosi terlampau adn kebenciaan ni memang payah.

    ReplyDelete
  5. Fatin, i was at jakarta during semi final and final. Ok jer. tak da apa-apa.

    Masalah di Indonesia ialah media. Media selalu propah lebih2 dan rakyat yang kurang pendidikan ini telan semua.

    3 years ago, i was at Jakarta during Piala Thomas. Pengulas sukan dia, dalam dok mengulas sukan siap boleh mention tntg Manohara sekali. Media kat sana, suka api2 kan rakyatnya lebih2, tak macam kat sini.

    ReplyDelete
  6. pegi sini:

    http://www.youtube.com/watch?v=wsF_10V4Z9s&feature=related

    lepas tu pergi tgk recommended videos dkt belah kiri.

    permusuhan indon- malaysia bukan sekadar bola saja. lebih dr tu.

    ReplyDelete
  7. kalau orang indon kat sini mulut lancang, mestilah kena halau balik..

    anyway, kita berbaiklah dgn indon, walaupun diorang benci kita, selagi dia tak cederakan kita..

    ReplyDelete
  8. tp itu semua masa prtandingan je kot.. hakikatnya org indon tak semua jahat, tak semua baik.. pekerja bapakanda mas, org indon..baik sgt ;)

    ReplyDelete
  9. mcm nk nangis rs bc pengakuan dy. HUHU. 2 lah. seharusnya yg fanatik 2 harus sedar. xperlu boikot terus sgt kot. kata serantau. tp bab bola mcm nk berperang. mmg xptt! HUHU
    & tyme msia mng 2 pun mmg xsangka. lg skali rs nk nangis! :'D

    ReplyDelete
  10. yups,mas pun baca yang sama status orang Indonesia..ada yang sedar..tapi masih lagi bertambah dendam..dok panggil 'maling malaysia anjing' siap buat account khas..tak pe lah,berlaku pe2 pun mereka tetap tak guna akal yang diberi oleh Allah swt,yang kita masih sudi membantu.

    maid masa time keje dulu,mas tetap layan baik.

    ReplyDelete
  11. ada tag utk awk http://hazwanimohd.blogspot.com/2011/11/contest-kenali-bloggers.html

    ReplyDelete
  12. Saudara ku..
    Kita harus sadar bahwa sebenarnya kita sedang diadu domba oleh suatu kekuatan yang berniat menghancurkan Islam. Indonesia adalah negara islam terbesar dan Malaysia adalah negara terdekat. Saya sendiri terkadang merasa miris melihat pertikaian yang terjadi antara negara kita.. Andai ini semua berlanjut pada perang yang beruntung adalah Musuh islam.
    Semoga semua itu tidak terjadi..

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork