Monday, May 28, 2012

Menegur Kawan Bukan Kerja Mudah

As Salam semua

Balasan "Satu Malam Dengan Gay" rupanya tak terhenti setakat itu. Buat masa ni, Alhamdulillah feedback positif yang aku terima. Kalau kau nak tau, masa aku publish entry ni, macam-macam yang aku fikirkan. Maklumlah bukan senang penerimaannya kalau kita sentuh isu sensitif macam ni. Silap gaya, silap hari bulan memang boleh kena attack beramai-ramai. Tapi, aku betulkan niat. Bukan untuk menghukum atau menjatuhkan maruah mana-mana pihak, aku buat sebab aku rasa ini tugas kita sebagai sesama Islam. Lagipun dia kawan aku. Tak kan aku nak tengok je dia hanyut sorang-sorang. Tak sanggup lah. 


Kadang-kadang aku pernah terfikir, kenapa aku perlu berhadapan dengan masalah dunia macam ni. Aku sendiri ada masalah. Ni tambah lagi dengan benda mengarut macam ni. Stress tau bila orang-orang yang rapat dengan kita buat benda yang menentang arus. Kau akan rasa geli ada, meluat ada, geram dan marah sudah tentu lah. Tapi, salah sorang kawan aku bagitau aku jawapannya. Jawapan yang membuatkan aku betul-betul sejuk hati dan semakin kuat. 

"Allah bagi kau kawan macam tu, sebab kau kuat. Kau boleh handle semua benda tu. Kau boleh bawak dia kepada perkara yang betul dan kau berani untuk bersuara sedarkan dia!" 

Macam tu lah yang kawan aku bagitau aku. Entahlah. Aku rasa diri aku macam tak kuat. Tapi setakat ni Alhamdulillah semua benda-benda masalah dunia ni, aku tolong mana yang mampu. Setiap kali aku rasa buntu, aku cuba fikir dan tanya mereka yang lebih arif apa yang patut aku buat. Benda macam ni kan berkaitan iman dan akidah. Sungguh, aku terharu bila feedback yang aku terima juga menyokong apa yang aku buat. 

Entry tu jugak rupanya menginspirasi ramai orang kat luar sana. Bukan sekadar untuk lelaki yang tersalah arus, perempuan juga ada. Perempuan yang berdepan situasi yang sama dengan aku. Punya kawan sebegitu. 






Bila kita berkawan, perkara yang paling susah untuk kita ucapkan adalah untuk menegur kesalahan kawan kita tu. Kita takut, bila kita cakap dia berkecil hati. Bila kita tegur, terus dia merajuk tarik muncung dan sebagainya. Serba salah diri kita dibuatnya. Dulu masa aku sekolah, aku jenis macam tu. Tak boleh terima apa kawan tegur. Tapi bila dah matang, lama-lama aku fikir. Buat apa aku nak melenting bila kawan tegur kesalahan kita. Dia tegur untuk kebaikan kita. Dia tegur sebab dia sayang kita dan yang pasti dia nampak apa yang tak betul dekat kita. Jadi, teguran tu perlu diterima secara positif. Asalkan yang menegur juga perlu berhemah. Bukan untuk menjatuhkan maruah apatah lagi terus menghukum salah. 

Aku sentiasa mendoakan agar kita semua diberi kekuatan untuk menasihatkan kawan kita yang berdepan masalah macam ni. Kita semua punya tugas yang sama, dan kita semua adalah daie'. Kalau tak banyak, sikit pun jadiklah. Asalkan kita kuat semangat dan jangan putus asa. Insya-Allah, Allah akan bantu. 




7 comments:

  1. Baguslaa kalau entri tu dah boleh bukak mata semua orang. Your words memang meyakinkan, sis. Keep it up! "_

    ReplyDelete
  2. kawan yg paling susah. sgt susah. eventhougt rumate sendiri. i have experienced it. huhu

    ReplyDelete
  3. kawan kadang2 macam lalang .kadang2 kesini ke sana .

    kitew rasa mcm ilang kwn bila kwn tinggal kitew bila sssh

    ReplyDelete
  4. u r ryte kak nanie...T_T, mmg susah kita nk tgur kawan kita...sebab takut je..tapi sebenarnya teguran tulah yg tnda kita d sygi...T_T..rindu dgn bff lyeen...dia sllu tgur lyeen n marah lyeen....smpi pernah trasa ati dgn dia..nmun akhirnya lyeen sedar ..dia tgur sbb dia tak nak lyeen salah arus..T_T

    ReplyDelete
  5. kalau kita tegur untuk kebaikan tak salah. janji kene caranya :)

    ReplyDelete
  6. btul sgt2!!!!!!!!!!! memg susah nak tgur kwn,apetah lg yg rapat dgn kite..nak jage hti die lg..aduhai..penah satu ketika..demi jge hatinye,.sy hnye berani tgur melalui msj d fb..xkirelah ape die nak kate..demi mjage hatinye..sy sgup wat ape shje..asalkan sy mesti tgur kesalahan die tue..kan3

    ReplyDelete
  7. kalau silap tgur dia plk yg trsa nanti , so bila nak tgur kna pikir baik2 . kite x nak rosakkan tali pershbtan kan

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork