Monday, February 24, 2014

Kembara Kemboja : Melancong & Beribadah bersama Cambodia Muslim Holiday & Travel

Assalamualaikum semua

Kembara Kemboja : Melancong & Beribadah bersama Cambodia Muslim Holiday & Travel | Siapalah yang tak suka melancong. Selain daripada dapat rehatkan minda dan pergi jauh dari segala kepenatan kerja, melancong jugak membuka minda untuk mendalami dan mengenali sesuatu budaya. Tak perlu berbelanja besar, di Asia sendiri ada banyak tempat pelancongan yang bukan calang-calang keunikannya. Salah satu yang menarik minat aku adalah Kemboja.


LATAR BELAKANG KEMBOJA



Kata orang tak kenal, maka tak cinta. Sebelum aku bawak korang mengembara dan mengenali Negara Kemboja, apa kata kita sorot serba sedikit sejarah & geografinya dulu. Negara Kemboja terletak bersempadankan Thailand dan Laos. Ibu negara bagi Kemboja adalah Phnom Penh manakala agama yang dianuti adalah Buddha (majoriti) dan seterusnya agama Islam (Cham) dan animisme bagi sesetengah penduduk pribumi. Kemboja sangat unik dengan kepelbagaian budaya dan tempat bersejarahnya yang mana sehingga kini masih kekal utuh dan menjadi tarikan utama pelancongan.

Disebabkan aku memang suka pada Sejarah & Budaya, maka Kemboja adalah antara negara yang menjadi tumpuan. Kaya dengan budaya dan pengaruh Budha Theravada, keunikan budaya masyarakat Kemboja sering menjadi perhatian pelancong seluruh dunia. Daripada beberapa rujukan dan pembacaan yang aku buat, ada pelbagai tarikan pelancongan yang mana sebahagiannya dianggap sebagai 'Warisan Dunia' terletak di Kemboja. Top 5 dari yang menjadi pilihan pelancong adalah :

1. PHNOM PENH



Merupakan ibu kota bagi Kemboja, Phnom Penh digambarkan sebagai satu bandar yang tidak pernah tidur. Sentiasa dipenuhi dengan pelbagai latar belakang manusia atas dasar pelbagai latar belakang urusan. Phnom Penh juga satu masa dulu pernah dikenali dengan gelaran "Mutiara dari Asia" kerana kota Phnom Penh merupakan kota terindah semasa penjajahan Perancis terhadap Kemboja satu masa dulu.

Di sepanjang jalan-jalan di Phnom Penh, banyak terdapat bangunan-bangunan dengan pengaruh Perancis yang boleh ditemui. Di Phnom Penh sendiri terdapat dua muzium yang menjadi tarikan utama pelacong iaitu Muzium Nasional Kemboja yang menyimpan barang-barang peninggalan sejarah Kemboja dan Muzium Tuol Slend Genocide yang mana dahulunya adalah sebuah penjara.

2. ANGKOR WAT, SIEM REAP 



Diiktiraf sebagai UNESCO World Heritage Site pada tahun 1992, Angkor Wat menjadi pusat tarikan utama. Selain daripada fungsinya sebagai kuil Buddha, Angkor Wat ini  menjadi lambang kemegahan Kerajaan Khmer. Berkeluasan 400km persegi, Angkor Wat ini terletak bersebelahan dengan Tasik Tonle Sap yang menjadi nadi utama perkembangan Bandar Phnom Penh.


3. SIEM REAP 



Siem Reap terletak kira-kira 350km dari Phnom Penh. Majoriti penduduknya bukan Islam. Siem Reap bermaksud "Siam Kalah" yang sebenarnya berfungsi sebagai satu kebanggaan pada penduduk Kemboja kerana dapat mengusir pengaruh Kerajaan Siam (Thailand) pada ketika itu. Siem Reap sangat terkenal di kalangan pelancong Eropah kerana terdapatnya Angkor Wat dan Tasik Tonle Sap. Malahan bandar Siem Reap ini dianggap sebagai "World's Premier Travel Destination" kerana suasana malamnya yang hidup dan sangat menarik. Tumpuan pelancong di Siem Reap adalah Old Market atau Psah Chas yang mempunyai banyak restaurant dan kedai-kedai untuk membeli belah.

4. TONLE SAP 





Jika ke Kemboja, mana mungkin kita lepaskan peluang melihat tasik terbesar di Asia Tenggara ini iaitu Tasik Tonle Sap. Menjadi nadi kehidupan masyarakat Kemboja, tasik ini membekalkan kira-kira 90% sumber kehidupan kepada mereka. Apa yang menarik di Tonle Sap ini adalah Floating Village mereka atau Kampung Terapung yang diberi nama "Chong Khneas". Pelancong akan dibawa ke sekitar tasik Tonle Sap yang luas itu dan menghayati keindahan alam serta keunikan kampung terapung.


5. MUZIUM TUOL SLENG GENOCIDE





Rata-rata mereka yang berkunjung ke muzium ni pasti terkesan. Muzium ni dahulunya adalah sebuah penjara yang penuh dengan kekejaman. Sebelum ia menjadi sebuah penjara, tapak ini dahulunya adalah sebuah sekolah dan akhirnya menjadi sebuah penjara yang diberi nama sebagai "Security Prison 21" atau S-21. Tuol Sleng bermaksud Bukit Pokok Beracun dan sekejam namanya, penjara ini menjadi "neraka" bagi kira-kira 20 000 tahanan yang disiksa hidup-hidup. Kekejama yang dilakukan pada tahanan memang sangat-sangat mengerikan. Untuk bacaan lanjut : http://en.wikipedia.org/wiki/Tuol_Sleng_Genocide_Museum


FESTIVAL DI KEMBOJA

Bagi mereka yang ingin melancong ke Kemboja, apa kata rancang pelancongan anda ketika Kemboja sedang menyambut festival atau hari keraian. Kata orang, sudah tentu lebih meriah dan lebih menarik trip pelancongan kita tu. Antara sambutan atau festival menarik di Kemboja adalah :

1. Chol Chnam Thmay 


Festival ini merupakan Perayaan Tahun Baru bagi masyarakat Khmer mengikut kalendar tradisional mereka. Diraikan pada tarikh 13-15 April setiap tahun, perayaan ini sememangnya diraikan secara besar-besaran. Apa yang menarik, setiap hari untuk perayaan tersebut ada namanya yang berbeza. Bagi hari pertama ia disebut sebagai "Moha Songkran", hari kedua : "Wanabat" manakala hari ketiga ialah "Tngai Laeung Saka". Pada perayaan ini, kebiasaannya masyarakat Kemboja akan berkunjung dan melawat ahli keluarga, bersembahyang di kuil, dan berseronok dengan kawan-kawan serta ahli keluarga.


2. PCHUM BEN



Bulan Oktober pula adalah bagi  menyambut satu lagi perayaan besar bagi masyarakat Kemboja iaitu Pchum Ben. Perkataan "Ben" dalam Bahasa Khmer ialah mengumpul atau secawan atau semangkuk manakala "Pchum" bermaksud berkumpul atau bersama-sama. Dalam perayaan ini, masyarakat Kemboja akan mengumpulkan makanan untuk diberikan kepada para sami mereka. Selain daripada sebagai satu penghormatan kepada golongan sami, ini juga sebagai memperingati nenek moyang mereka. Kepercayaan mereka menyatakan bahawa pada perayaan ni, roh ahli keluarga yang mati akan menerima pemberian daripada ahli keluarga yang hidup seterusnya meringankan seksaan mereka di neraka. Kebiasaannya Pchum Ben diraikan selama 15 hari.


3. BON OM TOUK (Cambodia Water Festival)



Rasanya, berbanding dua tadi ini paling menarik kerana ia melibatkan sukan air. Sebagaimana yang diketahui Tasik Tonle Sap dan Sungai Mekong menjadi nadi kehidupan Kemboja. Festival ini diraikan sekitar bulan November dan berlangsung selama 3 hari. Antara aktiviti sukan air yang disediakan adalah Perlumbaan Bot, Pertunjukkan Bunga Api dan Pertunjukan Bot Berhias pada sebelah malamnya.


 PENDUDUK ISLAM DI KEMBOJA



Namun disebalik kehebatan arena pelancongan Kemboja, sesuatu yang perlu kita prihatin adalah nasib kaum Muslim di Kampung Cham, Kemboja. Nasib dan hak kaum Muslim di Kampung Cham banyak dipersoalkan kerana penduduk di Kampung Cham ini berbeza adat, agama dan budaya dari masyarakat Buddha Kemboja. Malahan, boleh dikatakan penduduk Muslim disana ditindas dan diabaikan.

Kemiskinan menjadi isu terbesar bagi penduduk Islam Kemboja. Mereka ditindas dan diabaikan hak nya kerana dikatakan dalam sejarah, Kampung Cham merupakan kampung pertama yang berjihad menentang Khmer Rouge yang kejam itu. Penduduk Kampung Cham bangun berjihad membela Islam kerana adanya 5 peraturan yang disuruh oleh Khmer Rouge ketika itu :

1. Mengumpulkan Al-Quran untuk dibakar
2. Wanita disuruh memotong rambut sehingga pendek
3. Wanita disuruh berkahwin dengan lelaki Khmer yang bukan beragama Islam
4. Dilarang berpuasa
5. Disuruh memelihara dan memakan babi

Akibat daripada peraturan yang menghina Islam ini, seorang kanak-kanak berusia 6 tahun bangun dan menampar muka Khmer Rouge. Bermula dari situlah, jihad penduduk Kampung Cham dalam mempertahankan iman mereka pada Allah. Sejak itu, penduduk Islam di Kemboja terus terabai.



Namun, Syukur Alhamdulillah. Penduduk Islam di Malaysia banyak membantu penduduk Islam Kampung Cham. Banyak aktiviti korban & sedekah yang disalurkan kepada mereka bagi membela dan membantu mereka daripada kebuluran dan kesusahan.


MELANCONG & BERAMAL 



Sehubungan itu, Cambodia Muslim Holidays & Travel di bawah kelolaan Ustaz Yahya Al-Hafiz atau lebih dikenali sebagai Ustaz Yahya Cambodia memberi peluang dan bersedia membantu kita sekiranya ingin melancong ke sana. Dengan tagline "LEBIH MUDAH, LEBIH MURAH & LEBIH ISLAMIK" bukan sekadar bakal dibawa ke tempat-tempat menarik di Kemboja sahaja, malahan kita sendiri dapat membantu menghulurkan bantuan kepada mereka. Agensi ini telah lama bertapak dan memang terkenal di Kemboja sebagai agensi pelancongan Islamik.

Antara kepuasan pelanggan yang menggunakan khidmat agensi Ustaz Yahya


Cambodia Muslim Holidays & Travel ini menjanjikan pakej pelancongan yang mesra dengan bahasa komunikasi , Bahasa Melayu. Bukan itu sahaja, agensi ini turut menjaga syariat kita sebagai pelancong dengan mengetengahkan pakej pelancongan ala Islamik iaitu termasuklah makanan, tempat solat dan sebagainya. Maklumlah, dengan batas bahasa agak sukar jugak untuk kita betul-betul tahu selok belok halal dan haram di Kemboja ni. Jadi, jangan risau. Dengan Cambodia Muslim Holidays & Travel ni semuanya beres!

kredit blog www.ustazcambodia.com
Malahan, dengan Cambodia Muslim Holidays & Travel ni jugak memberikan platform kepada kita untuk beramal. Ada pakej pelancongan siap dengan melakukan ibadah korban mahupun aqiqah di sana. Dengan cara ni, sedikit sebanyak kita dapat gembirakan saudara seagama kita di Kampung Cham. Harga juga berbaloi dan memamg mampu! Apa salah kan, bersedekah dan berinfak di jalan Allah... semoga rezeki kita semakin bertambah. Seronok melancong dapat, pahala beramal dan bersedekah jugak kita dapat. Insya Allah!


Untuk maklumat lanjut mengenai pelancongan mahupun aktiviti korban & aqiqah amal di Kemboja, boleh dapatkan maklumat dan info di link-link berikut :

Person-in-charge : 
Ustaz Yahya Cambodia 

Facebook Ustaz Yahya :


Facebook Cambodia Muslim Holidays & Travel :


Website : 


Contest Kembara Kemboja dianjurkan oleh Blog.Azri Johan dan ditaja oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel. Hadiah lumayan bernilai RM 2000 bakal menjadi milik para pemenang. Anda dijemput untuk menyertai contest mudah ini.


Habuan Lumayan RM 2000 Menanti Para Pemenang!

  • Hadiah Tempat Pertama - Wang Tunai Bernilai RM700
  • Hadiah Tempat Kedua - Wang Tunai Bernilai RM500
  • Hadiah Tempat Ketiga - Wang Tunai Bernilai RM300
  • Hadiah Saguhati 1- Wang Tunai Bernilai RM100
  • Hadiah Saguhati 2- Wang Tunai Bernilai RM100
  • Hadiah Saguhati 3- Wang Tunai Bernilai RM100
  • Hadiah Saguhati 4- Wang Tunai Bernilai RM100
  • Hadiah Saguhati 5- Wang Tunai Bernilai RM100


Semoga ada rezeki kita semua  untuk jejak kaki & bantu saudara disana.


19 comments:

  1. saya macam nak pergi angkor wat tu je...menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan!!! :) kata orang jauh berjalan luas pengalaman kan....

      Delete
  2. Assalamualaikum. Suha teringin sangat nk pergi tempat sebegini sambil membantu mereka y memerlukn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Nasuha. Bagus niat tu..... semoga dipermudahkan. Kalau ada rezeki, saya pun nak kesana dan membantu mereka

      Delete
  3. macam best je. inshaAllah kalau takde aral melintang :)

    http://nurulzayani.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. bestnya kalau dapat pergi melancong... bila lah saya nak pergi ni tak berkesempatan lagi nak gi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah kalau ada peluang, ada rezeki sapa-sapa pun boleh melancong kan... lagi pulak sekarang ni banyak promosi tambang murah yang dbuat. Pilih elok-elok, Insya Allah...

      Delete
  5. Thank you Inannie for sharing this.. Akak sebenarnya memang teringin sgt nak pegi lawatan sambil ibadah macam ni..InsyaAllah one day.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama kak Lina.... mesti best kan. Takde lah rasa pergi melancong tu habiskan duit je... shopping benda bukan-bukan. better kita beribadah dah gembirakan mereka saudara kita :)

      Delete
  6. good luck nanie..klau la dpt pegi kemboja kan best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Nadia. Heheheh..... seronok kan merantua ke negeri orang... banyak benda yang boleh kita belajar dan tahu! :)

      Delete
    2. tau takpe...nad tak pernah keluar dari malaysia lagi..bilalah boleh merantau

      Delete
  7. terbaik entri awak nanie. sgt details. all the best. :")

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Hafiz. Insya Allah.... sy cuba je. Kata orang rezeki kita siapa tahu kan...
      saya berkongsi apa yang saya baca.... harap2 ada rezekilah hendaknya!

      Delete
  8. seronok jugak dapat pergi ke kemboja ni.All the best Nanie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah memang nampak best kan tempat orang Fizah. Cuma kita rasa kalau nak pergi Kemboja memang patut ada guide. Yelah tempat non-muslim kan...

      Terim kasih Fizah atas doa awak. Semoga awak pun berjaya! :)

      Delete
  9. kalau lawatan 5hari 4malam, boleh tak tuan anggarkan jumlah kos keseluruhannya bermula dari klia, saya nak prepare budget.

    ReplyDelete
  10. dah lama nak ke kemboja, tapi tak pergi pergi lagi. adeh

    ReplyDelete

Teruskan Memberi Inspirasi.
Saya Hargai Pandangan & Idea Anda!

 

Blog Coklateyes by Innanie Ariffin Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork